Koti / Vision / Strukturer och resurser möjliggör en jämbördig musikutbildning

Tema 3: Strukturer och resurser möjliggör en jämbördig musikutbildning

Fungerande strukturer och tillräckliga resurser är en förutsättning för jämlik musikutbildning.
Utbildningsanordnare, beslutsfattare och aktörer inom musikutbildningen utvecklar utbildningen tillsammans – koordinerat och målinriktat. Samarbetet ökar genomslagskraften, effektiviserar resursanvändningen och stöder tillgänglighet på alla utbildningsnivåer och i hela landet.

Temats delområden

Aktörerna inom musikutbildning samarbetar i stor omfattning som ett lag

Utbildningsanordnarna och beslutsfattarna i samhället utvecklar musikutbildningen tillsammans

Lapsia laulamassa nuoteista, kun opettaja soittaa pianoa

Förslag till åtgärder

Aktörerna inom musikutbildning samarbetar i stor omfattning som ett lag

Den finländska musikutbildningen utvecklas nationellt och regionalt genom ett konsekvent och målinriktat samarbete på alla utbildningsstadier.

Samarbetet stärker aktörernas samhälleliga genomslagskraft och synlighet, och dess betydelse framhävs särskilt i krävande samhälleliga förändringssituationer.

Förslag till åtgärder

21. Musikutbildningsanordnarna och organisationerna inom musikbranschen åtgärder bildar en gemensam styrgrupp för att koordinera och utföra utvecklingsarbete utifrån visionen för musikutbildningen 2030.

22. Aktörernas gemensamma forum och årliga seminarier stärks och används för att främja målen i visionen.

Utbildningsanordnarna och beslutsfattarna i samhället utvecklar musikutbildningen tillsammans

I det regionala och nationella samarbetet stärks en kostnadseffektiv användning av resurserna och utvecklas strukturer som betjänar musikutbildningens kvalitet och tillgänglighet.

I samarbetet värnar man om bästa praxis, förnyar verksamhetsmodeller och avlägsnar oändamålsenliga strukturer. Interaktionen mellan motsvarande läroanstalter, olika utbildningsstadier och arbetslivet i branschen är riklig och innovativ.

Förslag till åtgärder

23. Aktörerna inom musikutbildningen deltar tillsammans i utvecklingen och utvärderingen av strukturerna.

24. Beslutsfattarna sätter sig in i den kunskap musikutbildningen producerar och för en dialog med experterna inom musikutbildningen om utvecklingsbehoven inom branschen och en ändamålsenlig användning av resurserna.

25. Aktörerna inom musikutbildningen delar fördomsfritt kompetens både lokalt och regionalt: samarbete och arbetsuppgifter som överskrider branschgränserna skapas vid behov till exempel tillsammans med musikläroanstalter som fungerar som regionala kulturcentrum, andra konstläroanstalter, skolor, församlingar, servicehus och bibliotek.

Kohti kestävää tulevaisuutta

Musiikkikoulutus luo ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää tulevaisuutta. Oppimis- ja työympäristön turvallisuus ja jokaista yksilöä arvostava käytös ovat koulutuksen perusarvoja. Ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kunnioittaminen ohjaavat koko musiikkikoulutuskentän toimintaa.

Teemaan liittyviä kirjoituksia

Inga inlägg hittades.