Tema 1: Musikutbildningen påverkar i samhället
Musikutbildning främjar jämlikhet, välbefinnande och delaktighet. Den stöder livs- och lärandefärdigheter, för människor samman och bygger en hållbar framtid. Tillgänglig och mångsidig musikundervisning är en viktig del av det finländska utbildningssystemet och samhället.
Temats delområden
En i framtiden hållbar musikundervisning är varierande, tillgänglig och säker
Musikutbildning utvecklar livskunskaper och främjar välmående
Musikutbildning är en betydelsefull och oskiljaktig del av det finländska samhället

”
Musik som hobby och musikstudier enligt egna målsättningar är tillgängliga för alla i Finland oberoende av bostadsort och ekonomisk ställning.
Förslag till åtgärder
En i framtiden hållbar musikundervisning är varierande, tillgänglig och säker
Musikens mångfald är en rikedom. Musik som hobby förenar människor från olika miljöer och kulturer. Det finns inga onödiga gränsstängsel och kompetenser utnyttjas över genregränserna. Musikutbildningen stärker musikens mångfald och sammanhållningen i branschen samt respekterar särdragen hos olika instrument, arbetssätt och musikslag.
Musik som hobby och musikstudier enligt egna målsättningar är tillgängliga för alla i Finland oberoende av bostadsort och ekonomisk ställning. Pedagogik av hög kvalitet beaktar att varje elev är unik. Yrkeskunniga lärare inspirerar och handleder sina elever utan att sätta gränser eller hinder.
Musikutbildningen skapar en ekologiskt, socialt och kulturellt hållbar framtid. En trygg inlärnings- och arbetsmiljö och ett beteende som värdesätter varje individ utgör grundvärden för utbildningen. Respekt för mänskliga rättigheter, jämställdhet och jämlikhet styr hela musikutbildningsfältet.
Förslag till åtgärder
1. Läroanstalterna samarbetar och utnyttjar digitaliseringen för att förbättra musikutbildningens tillgänglighet, mångfald och hållbara framtid.
2. Utbildningsorganisationerna utreder sina koldioxidavtryck och förnyar sin verksamhet så att den är ekologiskt hållbar.
3. Genom samarbete läroanstalter emellan bidrar man till att den finansiering som baserar sig på regional befolkningsutveckling främjar den grundläggande konstundervisningens tillgänglighet.
4. Aktörerna i branschen diskuterar kontinuerligt gemensamma yrkesetiska principer och skapar verktyg som stöder organisationerna.
Musikutbildning utvecklar livskunskaper och främjar välmående
Musik- och konstfostran ses som en grundläggande rättighet för barnen och som en viktig del av barnens fostran till välbalanserade vuxna människor. Forskningsrön om musikverksamhetens inverkan på den kognitiva och socioemotionella utvecklingen utnyttjas i stor utsträckning på alla utbildningsstadier. Musikutbildningen betraktas som en mångsidig byggsten då det gäller att bygga upp arbetslivets metafärdigheter.
Inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen ges professionellt kompetent musikfostran överallt i Finland. Musikverksamhet införs också i social- och hälsovårdens tjänster, till exempel i rehabiliterings- och seniorarbetet.
Förslag till åtgärder
Sakkunniga inom utbildningen arbetar för att:
5. yrkeskunnigheten inom musikfostran stärks i småbarnspedagogiken och i grundskolan
6. alla kan delta den grundläggande konstundervisningen i musik. På så sätt vill man garantera att alla får de metakunskaper i arbetslivet som målinriktade, regelbundna musikstudier ger.
Musikutbildning är en betydelsefull och oskiljaktig del av det finländska samhället
Möjligheten att lära sig musik är en grundläggande rättighet för alla från tidig barndom. Musiken är en stark del av den finländska allmänbildande utbildningen. Varje barn, ung person och vuxen bereds möjlighet att utöva musik enligt sina egna mål.
Aktörer och beslutsfattare inom musikutbildningen utnyttjar undersökningar om musikens effekter i utvecklingen av branschen. Arbetet med musikutbildningens läroplan, utnyttjandet av forskning och arbetslivssamarbetet inom branschen stöder de lärandes jämlikhet och delaktighet.
Nationella och regionala strukturer upprätthåller ett flexibelt samarbete över branschgränserna inom arbetslivssamarbetet på fältet. Dessutom knyts musiken och musikutbildningen allt närmare samman med samhällets omfattande välfärdstjänster.
Förslag till åtgärder
7. Utbildningsorganisationer och andra aktörer inom musikbranschen stärker dialogen mellan utbildning, forskning, arbetsliv och politiskt beslutsfattande.
8. Musikutbildningens effekter i samhället mäts med hjälp av forskning.
9. Aktörerna inom musikutbildningen deltar aktivt i samhällsdebatten och ökar de politiska beslutsfattarnas förståelse för musikutbildningens positiva effekter.
10. Musiken inom småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och den
grundläggande konstundervisningen skapar ett innovativt nätverk som förenar barn, unga och familjer.

Kohti kestävää tulevaisuutta
Musiikkikoulutus luo ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää tulevaisuutta. Oppimis- ja työympäristön turvallisuus ja jokaista yksilöä arvostava käytös ovat koulutuksen perusarvoja. Ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kunnioittaminen ohjaavat koko musiikkikoulutuskentän toimintaa.

Teemaan liittyviä kirjoituksia
Inga inlägg hittades.
Kom med
Musikutbildningens framtid skapas nu
