Tema 2: Samarbete och kontinuerligt lärande blomstrar i musikutbildningen
Den finländska musikutbildningen stöder livslångt lärande, stark gemenskap och pedagogisk förnyelse. Utbildningsanordnare, lärare och ledare utvecklar undervisningen, digitala lösningar och arbetsgemenskaper tillsammans. Kvalitativt ledarskap, användning av teknik och kontinuerligt delande av kompetens gör musikutbildningen till en lärmiljö i ständig utveckling och av internationellt intresse.
Temats delområden
Musikutbildning erbjuder högklassiga och individuella inlärningsvägar av hög kvalitet
Finländsk musikutbildning är en internationell föregångare inom digitala lärmiljöer i musikutbildningen
Högklassigt pedagogiskt ledarskap garanterar ett ständigt lärande och en välmående arbetsgemenskap

”
Den finländska musikutbildningen erbjuder undervisning utgående från studerandes egna målsättningar. Detta möjliggör såväl hobby som att bereda väg för en karriär som yrkesmusiker.
Förslag till åtgärder
Musikutbildning erbjuder högklassiga och individuella inlärningsvägar av hög kvalitet
Den finländska musikutbildningen erbjuder undervisning utgående från studerandes egna målsättningar. Detta möjliggör såväl hobby som att bereda väg för en karriär som yrkesmusiker.
En lärarutbildning som ständigt utvecklas tryggar en högklassig, sporrande och förnyad musikundervisning på alla utbildningsstadier. De lokala läroplanerna och utbildningsutbudet utgör grunden för mångsidiga och livslånga musikstudier.
Förslag till åtgärder
11. Musikutbildningsorganisationerna koordinerar sin verksamhet tillsammans både lokalt och nationellt samt förtydligar utbildningsnätverket och dess tillgänglighet.
12. Musikutbildningsfältet ordnar regelbundet evenemang som både professionella, studerande och amatörer kan delta i.
13. Utbildningsanordnarna och läroanstalterna sörjer för lärarnas och hela personalens kontinuerliga yrkesmässiga utveckling och inlärning.
14. Aktörerna inom musikutbildningen bidrar till att musikens andel i lärarutbildningen inom småbarnspedagogiken och grundskolan stärks avsevärt.
Finländsk musikutbildning är en internationell föregångare inom digitala lärmiljöer i musikutbildningen
Den finländska musikpedagogiken är en vägvisare inom den internationella webbaserade undervisningen. Musikutbildningen kombinerar på ett kreativt sätt fördelarna med både när- och distansundervisning, så att det är möjligt att studera musik virtuellt oberoende av plats. Utbildningsorganisationerna har utvecklat webbpedagogik och innovativa undervisningslösningar, personalens allmänna digitala kompetens samt it-ledning.
De digitala undervisningsplattformar som staten och privata aktörer har byggt och som lämpar sig för musikundervisning är också tillgängliga för mindre aktörer. I Finland används framtidens teknologi på ett kreativt sätt både i framförande och strömning av musik.
Förslag till åtgärder
15. Utbildningsanordnarna utvecklar digitala metoder som motsvarar studerandes behov och lärarnas nätpedagogiska kompetens.
16. Anskaffning och användning samt tekniskt stöd för lokaler och apparatur som behövs planeras och genomförs målinriktat i regionalt och riksomfattande samarbete. Koordinerat samarbete ger den största nyttan av både nya och befintliga resurser.
17. Staten utvecklar en digital plattform för musikundervisning som är tillgänglig också för mindre aktörer.
Högklassigt pedagogiskt ledarskap garanterar ett ständigt lärande och en välmående arbetsgemenskap
Aktörer i olika ansvarsroller inom musikutbildningen förnyar aktivt verksamhetskulturen hos sina egna instanser i takt med det föränderliga samhället. Ett sakkunnigt och inkluderande värdebaserat ledarskap möjliggör en gemensam utveckling av verksamheten, en flexibel resursfördelning och utveckling av personalens kompetens. De som arbetar med ledarskapsuppgifter har tillräcklig kompetens inom såväl personal- som ekonomiledning. Centrala värderingar i ledarskapet är samarbete och delaktighet, fungerande beslutsfattande vid rätt tidpunkt samt respektfull och öppen växelverkan.
Förslag till åtgärder
18. Musikutbildningens ledare uppdaterar och utvecklar regelbundet sin ledarskapskompetens.
19. Ledarna deltar aktivt i sina läroanstalters interna och externa nätverks- och referensgruppssamarbete såväl inom musikbranschen som i samhället i stort.
20. Vid läroanstalterna utvecklas ett delat ledarskap som bäst lämpar sig för respektive organisation. Delat ledarskap utnyttjar hela organisationens kompetens och expertis i stor utsträckning.

Kohti kestävää tulevaisuutta
Musiikkikoulutus luo ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää tulevaisuutta. Oppimis- ja työympäristön turvallisuus ja jokaista yksilöä arvostava käytös ovat koulutuksen perusarvoja. Ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kunnioittaminen ohjaavat koko musiikkikoulutuskentän toimintaa.

Teemaan liittyviä kirjoituksia
Inga inlägg hittades.
Kom med
Musikutbildningens framtid skapas nu
