Teema 1: Musiikkikoulutus vaikuttaa yhteiskunnassa
Musiikkikoulutus edistää yhdenvertaisuutta, hyvinvointia ja osallisuutta. Se tukee elämän- ja oppimisen taitoja, tuo yhteen erilaisia ihmisiä ja rakentaa kestävää tulevaisuutta. Saavutettava ja monimuotoinen musiikin opetus on tärkeä osa suomalaista koulutusjärjestelmää ja yhteiskuntaa.
Teeman osa-alueet
Tulevaisuuskestävä musiikin opetus on moninaista, saavutettavaa ja turvallista
Musiikkikoulutus kehittää elämäntaitoja ja edistää hyvinvointia
Musiikkikoulutus on merkityksellinen ja erottamaton osa suomalaista yhteiskuntaa

”
Omien tavoitteiden mukainen musiikkiharrastus ja musiikinopiskelu
ovat kaikkien ulottuvilla asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta.
Toimenpide-ehdotukset
Tulevaisuuskestävä musiikin opetus on moninaista, saavutettavaa ja turvallista
Musiikin moninaisuus on rikkaus. Musiikkiharrastus yhdistää ihmisiä erilaisista ympäristöistä ja kulttuureista. Turhia raja-aitoja ei ole, ja osaamista hyödynnetään yli genrerajojen. Musiikin koulutus vahvistaa musiikin moninaisuutta ja alan yhtenäisyyttä sekä kunnioittaa eri instrumenttien, työtapojen ja musiikkien erityispiirteitä.
Omien tavoitteiden mukainen musiikkiharrastus ja musiikinopiskelu ovat kaikkien ulottuvilla asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta. Laadukas pedagogiikka huomioi oppijoiden ainutlaatuisuuden. Ammattitaitoiset opettajat inspiroivat ja ohjaavat oppilaitaan rajoja tai esteitä asettamatta.
Musiikkikoulutus luo ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää tulevaisuutta. Oppimis- ja työympäristön turvallisuus ja jokaista yksilöä arvostava käytös ovat koulutuksen perusarvoja. Ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kunnioittaminen ohjaavat koko musiikkikoulutuskentän toimintaa.
Toimenpide-ehdotukset
1. Oppilaitokset tekevät yhteistyötä ja hyödyntävät digitaalisuutta parantaakseen musiikkikoulutuksen saavutettavuutta, moninaisuutta ja kestävää tulevaisuutta
2. Koulutusorganisaatiot selvittävät hiilijalajälkensä ja uudistavat toimintaansa ekologisesti kestäväksi.
3. Oppilaitosyhteistyöllä vaikutetaan siihen, että alueelliseen väestönkehitykseen perustuva rahoitus edistää taiteen perusopetuksen saavutettavuutta.
4. Alan toimijat käyvät jatkuvaa keskustelua yhteisistä ammattieettisistä periaatteista ja luovat työkaluja organisaatioiden tueksi.
Musiikkikoulutus kehittää elämäntaitoja ja edistää hyvinvointia
Musiikki- ja taidekasvatus nähdään lasten perusoikeutena ja tärkeänä osana lasten kasvamista tasapainoisiksi aikuisiksi. Tutkimustietoa musiikkitoiminnan vaikutuksista niin kognitiiviseen kuin sosioemotionaaliseen kehitykseen hyödynnetään laajasti kaikilla koulutusasteilla. Musiikkikoulutus ymmärretään työelämän metataitojen monipuolisena rakentajana.
Varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa annetaan ammatillisesti pätevää musiikkikasvatusta kaikkialla Suomessa. Musiikkitoimintaa viedään myös sosiaali- ja terveystoimen palveluihin, esimerkiksi kuntoutus- ja seniorityöhön.
Toimenpide-ehdotukset
Koulutuksen asiantuntijat tekevät työtä sen eteen, että:
5. ammattitaitoista musiikkikasvatusta vahvistetaan varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa
6. musiikin taiteen perusopetukseen osallistuminen on mahdollista jokaiselle. Tavoitteellisen, säännöllisen musiikinopiskelun antamat työelämän metataidot halutaan näin turvata kaikille.
Musiikkikoulutus on merkityksellinen ja erottamaton osa suomalaista yhteiskuntaa
Mahdollisuus musiikin oppimiseen on jokaisen perusoikeus varhaislapsuudesta lähtien. Musiikki on vahva osa suomalaista yleissivistävää koulutusta. Jokainen lapsi, nuori ja aikuinen saa mahdollisuuden harrastaa musiikkia omien tavoitteidensa mukaisesti.
Musiikkikoulutuksen toimijat ja päättäjät hyödyntävät musiikin vaikuttavuustutkimuksia alan kehittämisessä. Musiikkikoulutuksen opetussuunnitelmatyö, tutkimuksen hyödyntäminen ja alan työelämäyhteistyö tukevat oppijoiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta.
Kansalliset ja alueelliset rakenteet toimivat joustavassa yhteistyössä alan työelämän kanssa yli toimialarajojen. Lisäksi musiikki ja sen koulutus nivoutuvat yhä tiiviimmin osaksi yhteiskunnan laaja-alaisia hyvinvointipalveluita.
Toimenpide-ehdotukset
7. Koulutusorganisaatiot ja muut musiikkialan toimijat vahvistavat dialogia koulutuksen, tutkimuksen, työelämän ja poliittisen päätöksenteon välillä.
8. Musiikkikoulutuksen vaikutuksia yhteiskunnassa mitataan tutkimuksen keinoin.
9. Musiikkikoulutuksen toimijat osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun ja lisäävät poliittisten päättäjien ymmärrystä musiikkikoulutuksen myönteisistä vaikutuksista.
10. Musiikin varhaiskasvatus, perusopetus ja taiteen perusopetus luovat innovatiivisen, lapsia, nuoria ja perheitä yhdistävän verkoston.

Kohti kestävää tulevaisuutta
Musiikkikoulutus luo ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää tulevaisuutta. Oppimis- ja työympäristön turvallisuus ja jokaista yksilöä arvostava käytös ovat koulutuksen perusarvoja. Ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kunnioittaminen ohjaavat koko musiikkikoulutuskentän toimintaa.

Teemaan liittyviä kirjoituksia

Päättäjät ja taideoppilaat kohtasivat Luovuutta politiikkaan -viikolla

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko: Musiikkikoulutuksen pitää vaalia musiikillista moninaisuutta

Minna Huotilainen: Musiikki monipuoliseen käyttöön
Tule mukaan
Musiikkikoulutuksen tulevaisuus luodaan nyt
