Koti / Visio / Visiotyön vaikutuksia

Musiikkikoulutuksen visio vaikuttaa alan suuntaan

Musiikkikoulutuksen kenttä on ollut aktiivinen toimija ja alan kehittäjä vuosina 2020–2025. Toimialalla on toteutettu runsaasti valtakunnallisia hankkeita, selvityksiä ja muita kehittämistoimia. Myös valtiohallinnon hankkeet ovat vaikuttaneet koulutuksen järjestäjien toimintaan, ja laajemmat yhteiskunnalliset muutokset ovat muokanneet musiikkikoulutuksen toimintaympäristöä.

Musiikkikoulutuksen visiotyön vaikutuksia 2020–2025

Yhteistyö musiikkikoulutuksen eri koulutusasteiden välillä on vahvistunut

Yhteistyö musiikkikoulutuksen sidosryhmien kanssa on vahvistunut

Visio 2030 on toiminut strategiatyön perustana useille oppilaitoksille ja järjestöille

Musiikkikoulutuksen visio on myötävaikuttanut muiden taidekasvatuksen ja -koulutuksen kansallisten visioiden syntyyn (2022)

Visiotyön edistäminen

Visiosta vaikuttavuuteen 2030! -työryhmä (ViVa2030!) on koordinoinut visiotyötä vuodesta 2022 alkaen

Työryhmä järjestää seminaareja ja puheenvuoroja visioteemoista sekä kehittää koulutusasteiden välistä vuoropuhelua

Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hanke edistää tavoitteiden saavuttamista (2024–2026)

Alle on koottu esimerkkejä keskeisistä teemoista ja toimenpiteistä, joita musiikkikoulutuksen kentällä on edistetty Musiikkikoulutuksen visio 2030 -julkaisun jälkeen. Listaus päivittyy ja tarjoaa läpileikkauksen alan kehittämistyöstä eri puolilla Suomea.

Hankkeita ja projekteja, tutkimuksia ja selvityksiä

Ääni ja oikeus: Musiikki monimuotoisuuden edistäjänä | 2025–2028

Tutkimus- ja yhteistyöhanke, SibA; rahoitus: JAES

Soitinakatemiat-hanke | 2024–2028

Lahjakkaiden nuorten koulutuksen tukeminen, Soitinakatemiat ry, rahoitus: JAES

Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri | 2024–2026

Rakenteellinen kehittämishanke, teemoina mm. oppilaitosten yhdistyminen, yhteistyön laajentaminen, opettajankoulutus, jatkuva oppiminen, ViVa2030!-ryhmä & SKL; rahoitus: JAES

Yhdenvertaisuusbarometri | 2025, 2023 &
Sukupuolijakauma ja syrjintä musiikkialalla | 2024

Teoston koordinoimia selvityshankkeita, koulutus mukana

LUMOKE | 2020–2025

Lukion musiikinopetuksen kehittämishanke; Sibelius-lukio, Tapiolan lukio, Kaustisen musiikkilukio, Tölö gymnasium, rahoitus: OKM

Täsmävirtaa musiikkioppilaitosten rehtoreille | 2024–2025

Oppilaitosten johtoryhmille suunnattu täydennyskoulutushanke, SML, rahoittaja: OPH

Nyt mie ossoon arvijoija | 2024–2025

Arviointiosaamisen kehittäminen taiteen perusopetuksessa, Järvi-Saimaan kansalaisopisto, rahoitus: OPH

Planetaarisuus vapaan sivistystyön opetukseen ja arkeen | 2024–2025

Ekososiaalisen kestävyyden kehittäminen, Itä-Suomen yliopisto, OKKA-säätiö, Vapaa Sivistystyö ry, rahoitus: OPH

Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset | 2024

Selvitys lasten ja nuorten kokemuksista taiteen perusopetuksessa, TPO-liitto

Jotpa-hanke | 2023–2024

Musiikin digitaaliset liiketoimintaympäristöt ja yrittäjyys, JAMK & Gradia, rahoitus: NextGenerationEU

MUSE-hanke | 2021–2023

Musiikin etäopetuksen, -esityksen ja -tuottamisen tekniset ratkaisut, Jyväskylän, Oulun, Tampereen ja Turun amk:t, rahoitus: ESR

All in – International Inclusive Society in Arts (ALIISA) | 2020–2023

Inklusiivisen taidekasvatuksen hanke; mm. Kuopion konservatorio, Savonia-amk, rahoitus: Erasmus+

Koulutuksesta kasvua biisivientiin! | 2023

Selvitystyö musiikintekemisen opetuksen haasteista kansainvälistymisen näkökulmasta, Suomen Musiikintekijät

Marssi seitsemään ihmeeseen | 2023

Yhteisöllinen valtakunnallinen musiikkiseikkailu ja tapahtumakokonaisuus, Puolustusvoimat

SKAPA – rahoitusohjelma | 2022–

Taiteen perusopetuksen ja taidekasvatuksen saavutettavuuden ja tarjonnan kehittäminen kaksikielisillä alueilla, Svenska kulturfonden

Elma.live | 2022–

Kestävän kehityksen digitaalinen alusta, sisältää myös opetusmateriaalia, laajennus esittäviin taiteisiin 2024, Suomen Jazzliitto; rahoitus: NextGenerationEU, MES, ESES

Next Generation – alku soittoon | 2022–

Nuorten musiikillista kasvua tukeva hanke, SibA

Floor Is Ours! | 2021–2023

Puuttumisen kulttuurin kehittäminen esittävien taiteiden työpaikoilla; Työterveyslaitos, Taideyliopisto, SKL, rahoitus: TSR, TTL, yhteistyötahot

Musiikin opintopolut | 2021–2022

Selvitys alan koulutuspoluista, Cupore, SML, SKL rahoitus: OKM

Varissuon Iloiset Puhaltajat | 2021–

Moninaisuutta edistävä kouluorkesterihanke, Turun yliopiston normaalikoulu, Turun konservatorio, Turun kaupunki, yksityiset rahoittajat

Diginä musaduuniin | 2020–2022

Ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen kehittämishanke, Pop & Jazz Konservatorio ja Turun konservatorio, rahoitus: OPH

Henkilöstön täydennyskoulutushankkeet

Ammattikorkeakoulut ovat toteuttaneet lukuisia musiikkialan täydennyskoulutuskokonaisuuksia OPH:n rahoituksella


Koulutusuudistukset ja uudet ohjelmat

Musiikkiteatterin maisteriohjelma | 2026

SibA

Music Business -maisteriohjelma | 2025

SibA

Kulttuurinen musiikintutkimus – kandidaattiohjelma | 2025

SibA

Tekoälyprofessuuri | 2025

Taideyliopisto

LuoMus – kaksoiskelpoisuuskoulutus | 2024–

luokanopettajan ja musiikin aineenopettajan yhdistelmäopinnot, Jyväskylän yliopisto

Musiikintekijyysopintojen kehittäminen yhteistyössä alan toimijoiden kanssa | 2024–

ViVa2030!-työryhmä

Ammatillinen koulutus: uudet suuntautumisvaihtoehdot – DAW (Digital Audio Workstation), hiphop, musiikkiteatteri | 2021–
Koronapandemian vaikutukset

Mm. digiloikka verkko-opetukseen, Musiikin etäopetus -Facebook-ryhmä tiedonjaon alustana


Verkostoja

Kansainvälisyys

Kansainvälinen kiinnostus visiotyötä kohtaan on kasvanut, ViVa2030!-ryhmään säännöllisesti yhteydenottoja. Esityksiä mm. ISME-konferenssissa ja MEP Group Symposiumissa (2024)

Musiikkiala.fi-verkosto | 2021–

Kansallinen yhteistyö musiikkialan toimijoiden kesken vahvistunut, Kauas kantava kasvu -onepager (2023), Musiikkiala.fi-sivusto julkaistu (2022), koulutus mukana Music Finlandin Musiikkialan talous -selvityksessä (2022–)

Valtakunnalliset musiikkikasvatuspäivät

Tampere (2021), Rovaniemi (2023), Kuopio (2025), FiSME ry

Luovuutta politiikkaan -kampanja | 2023–

Vuosittainen valtakunnallinen teemaviikko, TPO-liitto jäsenistöineen ja SKL

Puhallinmusiikki uuteen nousuun | 2023–

Foorumi puhallinalan kehittämiseen tähtäävälle keskustelulle

iDeaME-verkosto | 2022

Musiikkikasvatuksen tutkijoiden ja opettajien yhteistyöverkosto, koordinoijana Tampereen yliopisto

Kestävämmän musiikkialan työkalupakki (KEMUT) | 2020–

Yhteistyöverkosto, jossa mukana koulutusalan toimijoita


Valtakunnallinen kaikkia koulutusasteita koskeva kehittämistyö

Kulttuuripoliittinen selonteko 2040 ja luovien alojen kasvustrategia | 2023–2025

Luovien alojen neuvottelukunta (2024–2030), OKM

Varhaiskasvatuksen ja koulutuksen tekoälysuositukset | 2025

OKM & OPH

Tekijänoikeuslain uudistus – DSM-direktiivin toimeenpano | 2023

OKM

Jatkuvan oppimisen uudistus | 2019–2023

Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus (Jotpa 2021–), OKM

Harrastamisen Suomen malli | 2021–

Tavoitteena maksuton harrastus jokaiselle lapselle ja nuorelle koulupäivän yhteyteen, OKM

Koulutuspolittinen selonteko 2040 | 2021

OKM

Korkeakoulut

Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2040 | valmistuu 2026

OKM

Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen uudet rahoitusmallit

käyttöön (2025)

Digivisio 2030 | 2021–2030

korkeakoulujen yhteishanke rakentaa valtakunnallista digitaalista oppimisalustaa sekä mahdollisuuksia joustavampiin opintopolkuihin ja ristiinopiskeluun, rahoittaja: NextGenerationEU

Korkeakouluopiskelijoiden ristiinopiskelu käytäntöön | 2020–

pohjautuu mm. Ristiinopiskelun kehittämishankkeeseen (2017–2020), OKM ja korkeakoulut

Toinen aste

Lukiokoulutus: Taito- ja taideaineista kirjoitettava ylioppilaskoe | käyttöön 2027

valmistelu Ylioppilastutkintolautakunta ja OPH (2023–2025)

Ammatillinen koulutuksen lakiuudistukset

rahoitusuudistus (2026), oppimisen tuen uudistus (2026), Toiminnanohjauksen kokeilu (2025), OKM

Oppivelvollisuuden laajentaminen

Taiteen perusopetus

Taiteen perusopetuksen lakiuudistus | voimaan 2027

valmistelua varten asetettiin työryhmä (2024–2025), OKM

valmistelua varten asetettiin työryhmä (2024–2025), OKM

käyttöön (2025)

Taiteen perusopetuksen valtakunnallinen tilastointi käynnistyi | 2025–

Tilastokeskus

KOSKI-tietovaranto käyttöönotto

Taiteen perusopetuksen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (2023), OPH

Neliapila

Opas taiteen perusopetuksen laatutyöhön (2024), OPH

Laadukas taiteen perusopetus

Taiteen perusopetuksen strategiset tavoitteet sekä laadun strategiset indikaattorit -opas (2023), OKM

Kestävä taiteen perusopetus -indikaattorit oppilaitosten käyttöön | 2021-

perustuu Kestävä taiteen perusopetus -hankkeeseen (2019–2020), OKKA-säätiö ja TPO-liitto, rahoittaja: Keski-Suomen ELY-keskus

Lyhenteet

ESES: Esittävän säveltaiteen edistämissäätiö
JAES: Jane ja Aatos Erkon säätiö
JAMK: Jyväskylän ammattikorkeakoulu
MES: Musiikin edistämisssäätiö
OPH: Opetushallitus
OKM: opetus- ja kulttuuriministeriö
SibA: Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
SML: Suomen musiikkioppilaitosten liitto
SKL: Suomen konservatorioliitto
TPO-liitto: Taiteen perusopetusliitto
TTL: Työterveyslaitos
TSR: Työsuojelurahasto
ViVa2030!: Visiosta vaikuttavuuteen 2030 -työryhmä