Musiikkikoulutuksen visio vaikuttaa alan suuntaan
Musiikkikoulutuksen kenttä on ollut aktiivinen toimija ja alan kehittäjä vuosina 2020–2025. Toimialalla on toteutettu runsaasti valtakunnallisia hankkeita, selvityksiä ja muita kehittämistoimia. Myös valtiohallinnon hankkeet ovat vaikuttaneet koulutuksen järjestäjien toimintaan, ja laajemmat yhteiskunnalliset muutokset ovat muokanneet musiikkikoulutuksen toimintaympäristöä.
Musiikkikoulutuksen visiotyön vaikutuksia 2020–2025
Yhteistyö musiikkikoulutuksen eri koulutusasteiden välillä on vahvistunut
Yhteistyö musiikkikoulutuksen sidosryhmien kanssa on vahvistunut
Visio 2030 on toiminut strategiatyön perustana useille oppilaitoksille ja järjestöille
Musiikkikoulutuksen visio on myötävaikuttanut muiden taidekasvatuksen ja -koulutuksen kansallisten visioiden syntyyn (2022)
Visiotyön edistäminen
Visiosta vaikuttavuuteen 2030! -työryhmä (ViVa2030!) on koordinoinut visiotyötä vuodesta 2022 alkaen
Työryhmä järjestää seminaareja ja puheenvuoroja visioteemoista sekä kehittää koulutusasteiden välistä vuoropuhelua
Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hanke edistää tavoitteiden saavuttamista (2024–2026)

Alle on koottu esimerkkejä keskeisistä teemoista ja toimenpiteistä, joita musiikkikoulutuksen kentällä on edistetty Musiikkikoulutuksen visio 2030 -julkaisun jälkeen. Listaus päivittyy ja tarjoaa läpileikkauksen alan kehittämistyöstä eri puolilla Suomea.
Hankkeita ja projekteja, tutkimuksia ja selvityksiä
Ääni ja oikeus: Musiikki monimuotoisuuden edistäjänä | 2025–2028
Tutkimus- ja yhteistyöhanke, SibA; rahoitus: JAES
Soitinakatemiat-hanke | 2024–2028
Lahjakkaiden nuorten koulutuksen tukeminen, Soitinakatemiat ry, rahoitus: JAES
Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri | 2024–2026
Rakenteellinen kehittämishanke, teemoina mm. oppilaitosten yhdistyminen, yhteistyön laajentaminen, opettajankoulutus, jatkuva oppiminen, ViVa2030!-ryhmä & SKL; rahoitus: JAES
Yhdenvertaisuusbarometri | 2025, 2023 &
Sukupuolijakauma ja syrjintä musiikkialalla | 2024
Teoston koordinoimia selvityshankkeita, koulutus mukana
LUMOKE | 2020–2025
Lukion musiikinopetuksen kehittämishanke; Sibelius-lukio, Tapiolan lukio, Kaustisen musiikkilukio, Tölö gymnasium, rahoitus: OKM
Täsmävirtaa musiikkioppilaitosten rehtoreille | 2024–2025
Oppilaitosten johtoryhmille suunnattu täydennyskoulutushanke, SML, rahoittaja: OPH
Nyt mie ossoon arvijoija | 2024–2025
Arviointiosaamisen kehittäminen taiteen perusopetuksessa, Järvi-Saimaan kansalaisopisto, rahoitus: OPH
Planetaarisuus vapaan sivistystyön opetukseen ja arkeen | 2024–2025
Ekososiaalisen kestävyyden kehittäminen, Itä-Suomen yliopisto, OKKA-säätiö, Vapaa Sivistystyö ry, rahoitus: OPH
Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset | 2024
Selvitys lasten ja nuorten kokemuksista taiteen perusopetuksessa, TPO-liitto
Jotpa-hanke | 2023–2024
Musiikin digitaaliset liiketoimintaympäristöt ja yrittäjyys, JAMK & Gradia, rahoitus: NextGenerationEU
MUSE-hanke | 2021–2023
Musiikin etäopetuksen, -esityksen ja -tuottamisen tekniset ratkaisut, Jyväskylän, Oulun, Tampereen ja Turun amk:t, rahoitus: ESR
All in – International Inclusive Society in Arts (ALIISA) | 2020–2023
Inklusiivisen taidekasvatuksen hanke; mm. Kuopion konservatorio, Savonia-amk, rahoitus: Erasmus+
Koulutuksesta kasvua biisivientiin! | 2023
Selvitystyö musiikintekemisen opetuksen haasteista kansainvälistymisen näkökulmasta, Suomen Musiikintekijät
Marssi seitsemään ihmeeseen | 2023
Yhteisöllinen valtakunnallinen musiikkiseikkailu ja tapahtumakokonaisuus, Puolustusvoimat
SKAPA – rahoitusohjelma | 2022–
Taiteen perusopetuksen ja taidekasvatuksen saavutettavuuden ja tarjonnan kehittäminen kaksikielisillä alueilla, Svenska kulturfonden
Elma.live | 2022–
Kestävän kehityksen digitaalinen alusta, sisältää myös opetusmateriaalia, laajennus esittäviin taiteisiin 2024, Suomen Jazzliitto; rahoitus: NextGenerationEU, MES, ESES
Next Generation – alku soittoon | 2022–
Nuorten musiikillista kasvua tukeva hanke, SibA
Floor Is Ours! | 2021–2023
Puuttumisen kulttuurin kehittäminen esittävien taiteiden työpaikoilla; Työterveyslaitos, Taideyliopisto, SKL, rahoitus: TSR, TTL, yhteistyötahot
Musiikin opintopolut | 2021–2022
Selvitys alan koulutuspoluista, Cupore, SML, SKL rahoitus: OKM
Varissuon Iloiset Puhaltajat | 2021–
Moninaisuutta edistävä kouluorkesterihanke, Turun yliopiston normaalikoulu, Turun konservatorio, Turun kaupunki, yksityiset rahoittajat
Diginä musaduuniin | 2020–2022
Ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen kehittämishanke, Pop & Jazz Konservatorio ja Turun konservatorio, rahoitus: OPH
Henkilöstön täydennyskoulutushankkeet
Ammattikorkeakoulut ovat toteuttaneet lukuisia musiikkialan täydennyskoulutuskokonaisuuksia OPH:n rahoituksella
Koulutusuudistukset ja uudet ohjelmat
Musiikkiteatterin maisteriohjelma | 2026
SibA
Music Business -maisteriohjelma | 2025
SibA
Kulttuurinen musiikintutkimus – kandidaattiohjelma | 2025
SibA
Tekoälyprofessuuri | 2025
Taideyliopisto
LuoMus – kaksoiskelpoisuuskoulutus | 2024–
luokanopettajan ja musiikin aineenopettajan yhdistelmäopinnot, Jyväskylän yliopisto
Musiikintekijyysopintojen kehittäminen yhteistyössä alan toimijoiden kanssa | 2024–
ViVa2030!-työryhmä
Ammatillinen koulutus: uudet suuntautumisvaihtoehdot – DAW (Digital Audio Workstation), hiphop, musiikkiteatteri | 2021–
Koronapandemian vaikutukset
Mm. digiloikka verkko-opetukseen, Musiikin etäopetus -Facebook-ryhmä tiedonjaon alustana
Verkostoja
Kansainvälisyys
Kansainvälinen kiinnostus visiotyötä kohtaan on kasvanut, ViVa2030!-ryhmään säännöllisesti yhteydenottoja. Esityksiä mm. ISME-konferenssissa ja MEP Group Symposiumissa (2024)
Musiikkiala.fi-verkosto | 2021–
Kansallinen yhteistyö musiikkialan toimijoiden kesken vahvistunut, Kauas kantava kasvu -onepager (2023), Musiikkiala.fi-sivusto julkaistu (2022), koulutus mukana Music Finlandin Musiikkialan talous -selvityksessä (2022–)
Valtakunnalliset musiikkikasvatuspäivät
Tampere (2021), Rovaniemi (2023), Kuopio (2025), FiSME ry
Luovuutta politiikkaan -kampanja | 2023–
Vuosittainen valtakunnallinen teemaviikko, TPO-liitto jäsenistöineen ja SKL
Puhallinmusiikki uuteen nousuun | 2023–
Foorumi puhallinalan kehittämiseen tähtäävälle keskustelulle
iDeaME-verkosto | 2022
Musiikkikasvatuksen tutkijoiden ja opettajien yhteistyöverkosto, koordinoijana Tampereen yliopisto
Kestävämmän musiikkialan työkalupakki (KEMUT) | 2020–
Yhteistyöverkosto, jossa mukana koulutusalan toimijoita
Valtakunnallinen kaikkia koulutusasteita koskeva kehittämistyö
Kulttuuripoliittinen selonteko 2040 ja luovien alojen kasvustrategia | 2023–2025
Luovien alojen neuvottelukunta (2024–2030), OKM
Varhaiskasvatuksen ja koulutuksen tekoälysuositukset | 2025
OKM & OPH
Tekijänoikeuslain uudistus – DSM-direktiivin toimeenpano | 2023
OKM
Jatkuvan oppimisen uudistus | 2019–2023
Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus (Jotpa 2021–), OKM
Harrastamisen Suomen malli | 2021–
Tavoitteena maksuton harrastus jokaiselle lapselle ja nuorelle koulupäivän yhteyteen, OKM
Koulutuspolittinen selonteko 2040 | 2021
OKM
Korkeakoulut
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2040 | valmistuu 2026
OKM
Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen uudet rahoitusmallit
käyttöön (2025)
Digivisio 2030 | 2021–2030
korkeakoulujen yhteishanke rakentaa valtakunnallista digitaalista oppimisalustaa sekä mahdollisuuksia joustavampiin opintopolkuihin ja ristiinopiskeluun, rahoittaja: NextGenerationEU
Korkeakouluopiskelijoiden ristiinopiskelu käytäntöön | 2020–
pohjautuu mm. Ristiinopiskelun kehittämishankkeeseen (2017–2020), OKM ja korkeakoulut
Toinen aste
Lukiokoulutus: Taito- ja taideaineista kirjoitettava ylioppilaskoe | käyttöön 2027
valmistelu Ylioppilastutkintolautakunta ja OPH (2023–2025)
Ammatillinen koulutuksen lakiuudistukset
rahoitusuudistus (2026), oppimisen tuen uudistus (2026), Toiminnanohjauksen kokeilu (2025), OKM
Oppivelvollisuuden laajentaminen
Taiteen perusopetus
Taiteen perusopetuksen lakiuudistus | voimaan 2027
valmistelua varten asetettiin työryhmä (2024–2025), OKM
valmistelua varten asetettiin työryhmä (2024–2025), OKM
käyttöön (2025)
Taiteen perusopetuksen valtakunnallinen tilastointi käynnistyi | 2025–
Tilastokeskus
KOSKI-tietovaranto käyttöönotto
Taiteen perusopetuksen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (2023), OPH
Neliapila
Opas taiteen perusopetuksen laatutyöhön (2024), OPH
Laadukas taiteen perusopetus
Taiteen perusopetuksen strategiset tavoitteet sekä laadun strategiset indikaattorit -opas (2023), OKM
Kestävä taiteen perusopetus -indikaattorit oppilaitosten käyttöön | 2021-
perustuu Kestävä taiteen perusopetus -hankkeeseen (2019–2020), OKKA-säätiö ja TPO-liitto, rahoittaja: Keski-Suomen ELY-keskus
Lyhenteet
ESES: Esittävän säveltaiteen edistämissäätiö
JAES: Jane ja Aatos Erkon säätiö
JAMK: Jyväskylän ammattikorkeakoulu
MES: Musiikin edistämisssäätiö
OPH: Opetushallitus
OKM: opetus- ja kulttuuriministeriö
SibA: Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
SML: Suomen musiikkioppilaitosten liitto
SKL: Suomen konservatorioliitto
TPO-liitto: Taiteen perusopetusliitto
TTL: Työterveyslaitos
TSR: Työsuojelurahasto
ViVa2030!: Visiosta vaikuttavuuteen 2030 -työryhmä
Tule mukaan
Musiikkikoulutuksen tulevaisuus luodaan nyt
