Lapsia soittamassa yhdessä

Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hankkeen aloitusseminaari 9.10.2024

Tervetuloa Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hankkeen aloitusseminaariin.

Aika: Keskiviikko 9.10.2024 klo 13.00-16.00. Tilaisuus alkaa kahvitarjoilulla klo 13.00 ja varsinainen ohjelma klo 13.15.
Paikka: Sellosalin aula, Soittoniekanaukio 1 A, Espoo
Striimi: Tilaisuutta voi seurata myös striimin kautta. Striimilinkki julkaistaan tapahtumasivulla.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu mukaan keskiviikkoon 2.10. mennessä

Musiikkialan koulutus kohti 2030-lukua: Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hanke etsii ratkaisuja musiikkialaa koetteleviin yhteiskunnallisiin kysymyksiin Musiikkikoulutuksen visio 2030 -tavoitteet lähtökohtinaan. Väestönkehityksen, teknologisten muutosten, saavutettavuuden sekä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon tavoitteet asettavat musiikkikoulutuksen kentälle monia uusia haasteita.

Syyskuussa käynnistyvä kaksivuotinen hanke etsii ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin keskittyen musiikkikoulutuksen kentän rakenteelliseen kehittämiseen, yhteistyöverkostojen luomiseen sekä opettajakoulutuksen tulevaisuusnäkymien kirkastamiseen. Lisäksi hanke tarjoaa täydennyskoulutusta oppilaitosjohdolle. Jane ja Aatos Erkon säätiön rahoituksella toteutettavaa hankekokonaisuutta koordinoi Suomen konservatorioliitto yhdessä visiotyöryhmän kanssa.

Aloitusseminaarissa kuullaan tarkemmin hankkeen ja sen kolmen pilotin toteutuksesta. Tilaisuudessa alustuksen väestönkehityksen monisyiseen teemaan tuo alue- ja väestönkehityksen asiantuntija Timo Aro Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:sta. Iltapäivän aikana esittäytyvät myös Jane ja Aatos Erkon säätiön rahoituksen saaneet Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Soitinakatemiat ry:n kehittämishankkeet.

Tilaisuus on avoin kaikille musiikkikoulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille. Tilaisuuden järjestää Musiikkikoulutuksen visio 2030 -jatkotyöryhmä yhdessä Musiikkiopisto Juvenalian kanssa.

Klo 13.00 Kahvitarjoilu

Klo 13.15 Musiikkiesitys
Musiikkiopisto Juvenalia

Klo 13.20 Tervetuloa
Musiikkikoulutuksen visio 2030 -työryhmän puheenjohtaja, rehtori-toimitusjohtaja Juha Järvinen, Turun konservatorio

Klo 13.30 Demografinen muutos vaikuttaa koulutukseen kaikessa ja kaikkialla
Alue- ja väestönkehityksen asiantuntija Timo Aro, Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI

14.05 Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hankkeen esittely
Toiminnanjohtaja Taija Lähdetie, Suomen konservatorioliitto

Tauko

14.45 Hankkeen pilotit esittäytyvät

• Pilotti 1: Rakenteet ja resurssit yhteistyön ja yhdistymisen lähteenä
    Keski-Helsingin musiikkioppilaitos, Musiikkiopisto Resonaari ja Kallion musiikkikoulu matkalla kohti Unelmien oppilaitosta
    Rehtori Ella Rosenlund ja apulaisrehtori Anu Kaukola, Kallion musiikkikoulu
  • Pilotti 2: Yhteistyöverkostot vahvistamassa oppilaitoksen elinvoimaisuutta
    Miten voimakkaan väestönmuutoksen seudulla vahvistetaan oppilaitoksen elinvoimaisuutta?
    Rehtori Marja Ikonen, Mikkelin musiikkiopisto
  • Pilotti 3: Opettajakoulutus ja jatkuva oppiminen muutoksessa
    Tutkittua tietoa musiikkipedagogien ja musiikinopettajien koulutuksen kehittämisen tueksi sekä johtamiskoulutusta rehtoreille
    Koulutusalapäällikkö Annika Mylläri, Centria-ammattikorkeakoulu, ja varadekaani Tuuli Talvitie, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia

15.35 Jane ja Aatos Erkon säätiön muut musiikkikoulutuksen hankkeet

• ÄÄNI JA OIKEUS – Musiikki monimuotoisuuden edistäjänä
    Dekaani Emilie Gardberg, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
  • Soitinakatemiat lahjakkaimpien nuorten muusikoiden koulutuksen tukena
    Hallituksen puheenjohtaja Anni Pokki, Soitinakatemiat ry

16.00 Päivän päätös

Muutokset ohjelmassa ovat mahdollisia.

Lisätietoja: info@musiikkikoulutuksenvisio.fi