Kolme naista seisoo rivissä valkoisen seinän edessä ja hymyilee.

Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hankkeen pilotti 2 luo oppilaitoksen elinvoimaisuutta vahvistavia yhteistyöverkostoja

Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hankkeen kolmessa pilotissa yhteensä seitsemän eri koulutusasteita edustavaa musiikkioppilaitosta ja organisaatiota etsii uusia ratkaisuja musiikkikoulutuksen kenttää koetteleviin haasteisiin väestökehityksestä muuttuviin rahoitusrakenteisiin. Tässä artikkelissa tutustumme tarkemmin pilotti 2:een, jonka toteuttajana on Mikkelin musiikkiopisto.

Mikkelin musiikkiopisto kehittää hankkeen aikana strategisia yhteistyömalleja, joiden avulla oppilaitoksen elinvoimaisuutta väestömuutoksen haastamalla alueella voidaan vahvistaa. Tavoitteena on paitsi vakauttaa musiikkiopiston oppilasmäärään kehitys ja säilyttää soitinvalikoiman monipuolisuus, myös vahvistaa oppilaitoksen taloudellista perustaa, jotta korkeatasoinen, monipuolinen ja saavutettava musiikkikoulutus voi jatkua alueella.

Mikkelin musiikkiopisto vastaa alueen väestökehityksen haasteisiin

Mikkelin musiikkiopisto toimii laajalla alueella Etelä-Savossa: taiteen perusopetuksen laajaa oppimäärää tarjotaan Mikkelissä, Hirvensalmella, Juvalla, Kangasniemellä ja Mäntyharjussa. Kunkin alueen toimipisteet sijaitsevat keskeisillä paikoilla, mikä parantaa opetuksen saavutettavuutta. Opistossa opiskelee noin 850 oppilasta, ja sen toiminnasta vastaa 40 hengen motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö.

Alueen väestökehitys kuitenkin haastaa oppilaitoksen toimintaa merkittävästi: vuoteen 2045 mennessä Etelä-Savon väestön arvioidaan vähenevän nykyisestä noin 130 000 asukkaasta 112 000 asukkaaseen, ja erityisesti lasten ja nuorten määrä pienenee. Samalla yli 75-vuotiaiden sekä vieraskielisten määrä kasvaa.

Väestömuutoksen vaikutukset näkyvät pitkällä tähtäimellä konkreettisesti oppilaitoksen arjessa. Oppilasmäärien laskiessa soitinryhmien koko pienenee erityisesti harvinaisemmissa soittimissa, mikä voi johtaa soitinvalikoiman supistumiseen. Laskevat oppilasmäärät vaikuttavat myös opettajien työmäärään ja työsuhteiden muotoon. Oppilasmäärien lasku pienentää pitkällä aikavälillä opetustunteihin sidottuja valtionosuuksia, mikä lisää tarvetta löytää uusia rahoituslähteitä. Myös kustannusten nousu, kuntaosuuksien pienentyminen ja kasvavat opetuksen matkakulut tuovat taloudellisia haasteita musiikkiopistolle.

Oppilasmäärän laskun lisäksi musiikkioppilaitosten kunta- ja valtionosuuksiin nojaava perinteinen rahoitusmalli on murroksessa, mikä korostaa ennakoinnin ja uusien avauksien merkitystä. Oppilaitokset voivat vahvistaa taloudellista pohjaansa ja turvata toimintansa pitkällä aikavälillä luomalla uudenlaisia ratkaisuja rahoitukseen, yhteistyöhön ja toiminnan kehittämiseen. Uusia mahdollisuuksia voi löytyä esimerkiksi yritysyhteistyöstä, joka on jo keskeinen osa esimerkiksi urheilutoiminnan rahoitusmalleja. Lisäksi yksityisten lahjoitusten merkitys voi tulevaisuudessa kasvaa, kun hallituksen linjaama lahjoitusvähennys astuu voimaan.

Uudistuva musiikkiopisto vahvistaa alueellista yhteistyötä ja elinvoimaa

Mikkelin musiikkiopisto vastaa toimintaympäristön muutoksiin kehittämällä strategisia yhteistyökumppanuuksia alueellaan. Pilotissa vahvistetaan nykyisiä yhteistyömuotoja ja kokeillaan uusia toimintamalleja yhdessä päiväkotien, koulujen, toisen asteen oppilaitosten, musiikkiopiston eri toimipisteiden sekä lähialueen musiikkioppilaitosten ja muiden taiteen perusopetuksen toimijoiden kanssa. Lisäksi musiikkiopisto kehittää erityisesti maahanmuuttajille suunnattua Tempo-orkesteritoimintaa sekä uusia yritysyhteistyön malleja paikallisten yritysten kanssa.

Pienet orkesterisoittajat nostavat soittimet ilmaan koulun liikuntasalissa.
Mikkelin musiikkiopiston Tempo-orkesteritoiminta on tuonut eri kulttuuritaustaisia lapsia yhteen musiikin kautta, ja toiminta on herättänyt kiinnostusta alueella. Kuvassa Tuppuralan koulun ryhmä.

– Yhteistyöverkostojen rakentaminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja usein myös oikeaa ajoitusta. Kehitystyö on edennyt hyvin, mutta samalla hankkeen laajuus on konkretisoitunut: mukana on useita toimipisteitä ja yhteistyökumppaneita, joiden kanssa yhteistyötä edistetään samanaikaisesti. Onneksi hankekoordinaattorimme Jenni Peltoniemi pitää langat käsissä ja varmistaa työn jatkuvuuden, kertoo Mikkelin musiikkiopiston rehtori Marja Ikonen.

Strategiatyötä tukee Intoleadin osakas ja johtava konsultti Petri Home, joka auttaa tunnistamaan keskeiset kumppanuudet ja kehityssuunnat sekä luomaan kestäviä toimintamalleja. Pilotin päättyessä on selvillä, mitkä toimintamallit ovat taloudellisesti kannattavia ja kuinka laajentunut toiminta rahoitetaan jatkossa.

Väestömuutoksen kiihtyessä ja alueiden välisen kilpailun kiristyessä alueiden pehmeän kilpailukyvyn, kuten vapaa-ajan mahdollisuuksien, kulttuurin ja alueellisen identiteetin, merkitys kasvaa. Mikkelin musiikkiopisto tähtää ennakkoluulottomalla kehitystyöllään vahvistamaan taidekasvatuksen roolia alueen veto- ja pitovoimatekijänä sekä hyvinvoinnin edistäjänä. Vahvistuva alueellinen yhteistyö hyödyttää kaikkia – yrityksiä, taidetoimijoita ja asukkaita – ja luo laajaa positiivista vaikutusta alueelle.

– Hankkeen alkuvaiheessa on herännyt tärkeitä oivalluksia siitä, miten taidealan oppilaitos näyttäytyy kumppanina yrityksille ja muille toimijoille. Tämä antaa vahvan pohjan kehittää oppilaitoksen toimintamalleja ja rakentaa tulevaisuuden musiikkioppilaitosta. Kehitystyö on lähtenyt liikkeelle erittäin hyvin, kiitos lämminhenkisen ja kehitysmyönteisen työyhteisön, kertoo Jenni.

Pilotti tuo uusia ratkaisuja musiikkikoulutuksen kentälle

Pilotti 2:n strategiatyö jatkuu kevään ajan ja etenee tiekartaksi sekä toimenpidesuunnitelmaksi, jonka oppilaitos vie käytäntöön. Työstä syntyy valtakunnallinen mallinnus, joka kuvaa muuttotappioalueella toimivan oppilaitoksen elinvoimaisuuden ja rahoituspohjan vahvistamista. Mallinnus toimii tukimateriaalina myös muille musiikkioppilaitoksille, jotka kohtaavat samankaltaisia haasteita.

– Odotamme innolla lukuvuotta 2025–2026, jolloin pääsemme käynnistämään uusia opetuskokeiluja Tempo-orkesteritoiminnan rinnalla. Uskomme löytävämme toimivia ratkaisuja, mutta myös haasteita, joista voimme oppia. Näistä kokemuksista voi olla arvokasta hyötyä myös muille toimijoille heidän kehitystyössään, Marja ja Jenni summaavat.

Hankkeen seuraava seminaari järjestetään torstaina 8.5.2025 Mikkelin musiikkiopistossa hybriditoteutuksena. Tilaisuudessa kuullaan tarkemmin pilotti 2:n sekä muiden pilottien etenemisestä ja kehittämistyön kulusta. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

 

Pilotti 2 taustaorganisaatio tarkemmin

Mikkelin musiikkiopisto

Mikkelin musiikkiopisto on vuonna 1960 perustettu taiteen perusopetuksen laajaa oppimäärää antava valtionosuusjärjestelmän piirissä toimiva oppilaitos. Musiikkiopisto toimii Mikkelin lisäksi Juvalla, Kangasniemellä ja Mäntyharjussa. Tämän lisäksi Hirvensalmen oppilaat voivat opiskella joko Mikkelissä tai Mäntyharjussa. Musiikkiopiston oppilasmäärä on tällä hetkellä noin 850 oppilasta ja henkilöstöä oppilaitoksessa on 41. Mikkelin musiikkiopisto on aloittanut yhteistyöverkostojen kartoittamisen syksyllä 2022 tavoitteenaan löytää parhaat elinvoimaisuutta lisäävät toimenpiteet niin musiikkiopiston, muidenkin toimijoiden sekä oppilaiden näkökulmasta. Tämä painopiste on huomioitu vahvasti oppilaitoksen strategiassa 2024-2030 ja myös henkilöstö on vahvasti sitoutunut toiminnan kehittämiseen ja luomaan uusia toimintamalleja.