Lähikuva uruista

Visiotyöseminaari Oulu

​Seminaari järjestettiin Oulun Musiikkikeskuksella, Tulindbergin salissa perjantaina 24.1.2020 klo 10-16 ja sitä isännöivät Oulun konservatorio, Oulun ammattikorkeakoulu, Oulu-opisto sekä Limingan seudun musiikkiopisto yhteistyössä Sibelius-Akatemian kanssa.

Seminaaripäivä koostuu niin ajankohtaisista musiikkialaa ja -koulutusta koskettavista puheenvuoroista kuin työpajatyöskentelystä itse vision ympärillä. Oulun työpajassa pääsetluotaamaan musiikkikoulutuksen tulevaisuutta vuonna 2030. Tavoitteena on hahmotella erilaisten skenaarioiden kautta mahdollisia musiikin koulutuksen tulevaisuuden kehityskulkujasekä tutkia koulutuksen roolia suhteessa muuttuvaan toimintaympäristöön.

Visio-työhön toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi kaikki musiikkialan ja -koulutuksen tulevaisuudesta kiinnostuneet, musiikin opiskelijat, opettajat sekä alan päätöksentekoon osallistuvat tahot.

Seminaarin ohjelma

Kansallinen musiikkikoulutuksen visio 2030 – Oulun seminaari
Pe 24.1.2020 klo 10-16
Tulindbergin sali, Oulun Musiikkikeskus

10.00 Tervehdyssanat
Oulun kaupungin tervehdys
Pekka Fredriksson, lukiokoulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja, Oulun kaupunki

10.10 Miten Oulun alue vie musiikkikoulutusta eteenpäin?
Oulun alueen kehittämistyö
Jukka Pietilä, rehtori, Limingan seudun musiikkiopisto
Noora Tuominen, rehtori, Oulun konservatorio,
Riitta Tötterström, Kulttuurin osaston koulutus ja tki-johtaja, Oulun ammattikorkeakoulu
Outi Lohi, rehtori, Oulu-opisto

10.30 Kuinka lukiolaiset näkevät musiikin opetuksen vuonna 2030?
Madetojan musiikkilukiolaisten paneelin tulokset
Johanna Kemppainen, taiteellinen johtaja, Madetojan musiikkilukio
Anne Ålander, musiikin lehtori, Madetojan musiikkilukio

11.00 Monialaisuus, kehollisuus ja ainutlaatuisuus
Petri Kauppinen, tanssin lehtori, Oulun ammattikorkeakoulu

11.20 Miltä musiikkialan työelämä näyttää vuonna 2030?
Ahti Vänttinen, puheenjohtaja, Muusikkojen liitto ry

11.40 Arctic solutions – bridging distance and institutional boundaries in music education.
Reflections on the situation in Northern Norway
Digitaalisuuden mahdollisuudet musiikin opetuksessa
Michael Strobelt, international coordinator, Academy of Music and Academy of Arts
UiT – The Arctic University of Tromsø

12.00 Lounas

13.00-16.00 Työryhmätyöskentely

Seminaarin työpajaosiossa pääset kurkistamaan tulevaisuuteen. Pienryhmissä hahmotellaan, miltä maailma voi vuonna 2030 eri skenaarioiden valossa näyttää, sijoitetaan musiikkikoulutuksen tulevaisuus näihin maailmoihin ja katsotaan, miten tähän tultiin. Tavoitteena on avata ajattelua, pohtia yhdessä tulevaisuuden mahdollisia kehityskulkuja ja tuottaa sitä kautta syötettä visiotyön jatkopohdintaan. Työskentelyn fasilitoi Petri Home.

Seminaarin esitykset ja materiaalit

Seminaarin esitykset ja materiaali