Sivistysjärjestelmä lahjakkuuden ja kovan työn tukena – Tuomas Kettusen polku säveltäjäksi

Sivistystyöntajat haastatteli juttusarjassaan säveltäjänä ja sävellyksen opettajana toimivaa Tuomas Kettusta hänen kokemuksistaan suomalaisen sivistysjärjestelmän kasvattina.

Suomalainen sivistysjärjestelmä on ainutlaatuinen kokonaisuus, joka antaa kaikille mahdollisuuden löytää oman kiinnostuksen kohteensa ja kykynsä. Säveltäjänä ja sävellyksen opettajana toimivan Tuomas Kettusen uratarina on hieno esimerkki sivistysjärjestelmän antamista mahdollisuuksista ja niihin tarttumisesta.

Kettusen tie säveltäjäksi ja opettajaksi on kulkenut pitkän polun peruskoulun musiikkiluokan, taiteen perusopetuksen, ammatillisen koulutuksen ja lukion yhdistävän kolmoistutkinnon ja korkea-asteen kautta.

”Musiikki muuttui ammatiksi, kun sitä oli mahdollista tehdä kunnolla. Musiikin alalla ammatteihin päätyy tekemisen kautta ja osaaminen kehittyy kymmenien vuosien aikana. On kiinnostavaa, miten musiikin ammatit ovat kehittyneet käsityöammatista arvostetuiksi korkeakoulututkinnoiksi.”

Lue Tuomas Kettusen haastattelu kokonaisuudessaan Sivistan verkkosivuilta:

Kuva: Ari Räsänen