Annika Saarikko

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko: Musiikkikoulutuksen pitää vaalia musiikillista moninaisuutta

"Suomalaisen musiikkikoulutuksen vision arvopohja on osunut oikeaan. Musiikkikoulutuksen pitää vaalia musiikillista moninaisuutta ja turvata mahdollisuus sekä harrastamiseen että alan ammattilaiseksi kasvuun”, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko sanoi videotervehdyksessään musiikkikoulutuksen vision julkistamistilaisuudessa 8. joulukuuta 2020.

Keväällä 2019 käynnistynyt suomalaisen musiikkikoulutuksen visiotyö huipentui vision julkistukseen suomalaisen musiikin päivänä 8. joulukuuta 2020.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko lähetti tilaisuuteen videotervehdyksen, jossa hän onnitteli musiikkikoulutuksen kenttää vaikuttavasta ja innostavasta visiosta sekä kertoi ministeriön seuranneen ilolla sitä, että musiikkikoulutuksen asiantuntijat ovat yhdessä tarttuneet haasteeseen tehdä suomalaisesta musiikkikoulutuksesta vieläkin parempaa.

”Suomalainen musiikkikasvatus ja -koulutus – ne ovat todellinen menestystarina ja syystäkin kansallinen ylpeydenaihe”, ministeri sanoi.

Turvattava sekä musiikin harrastaminen että kasvu ammattilaiseksi

​”Suomalaisen musiikkikoulutuksen visio vuodelle 2030 on hieno saavutus. Olette rakentaneet sen yhdessä, ja minusta vision arvopohja on osunut oikeaan”, Saarikko totesi.

Saarikon mukaan musiikkikoulutuksen pitää vaalia musiikillista moninaisuutta ja turvata mahdollisuus sekä harrastamiseen että alan ammattilaiseksi kasvuun.

”Musiikin koulutuksen, tietenkin, pitää olla kaikkien ulottuvilla. Suomalaisessa musiikkikoulutuksessa suhde musiikkiin syntyy ilosta ja yhteisöllisistä kokemuksista. Näihinkin lähtökohtiin on helppo yhtyä”, ministeri sanoi.

Lisäksi Saarikko totesi, että vision kolme pääteemaa – musiikkikoulutuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus, yhteistyön toimintakulttuuri sekä yhdenvertaisen musiikkikoulutuksen varmistaminen – ovat osuvia.

Saarikko valmis jatkamaan keskustelua musiikkikoulutuksen kehittämiseksi

​Visiossa myös haastetaan yhteiskunnalliset päättäjät mukaan kehittämään musiikkikoulutusta yhdessä toimialan ja musiikkikoulutuskentän kanssa.

”Omalta osaltani voin luvata tietysti, että olen valmis tähän keskusteluyhteyteen. Katse on nyt suunnattu eteenpäin tulevaisuuteen, ja yhdessä on hyvä jatkaa”, Saarikko summasi.