Koti / Musiikkikoulutusjärjestelmä / Musiikkikasvatus

Suomalainen musiikkikasvatusjärjestelmä tarjoaa monipuolisia ja saavutettavia polkuja musiikin pariin. Musiikkikasvatus alkaa usein jo varhaiskasvatuksessa ja jatkuu taiteen perusopetuksen, harrastustoiminnan ja vapaan sivistystyön kautta aina korkeakoulutasolle asti. Laaja ja monipuolinen musiikkikasvatuskenttä takaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden kasvaa musiikin ammattilaisiksi tai elinikäisiksi harrastajiksi.

Iloinen poika soittaa keltaisia rumpuja.

Varhaisiän musiikkikasvatus

Varhaisiän musiikkikasvatus eli muskari antaa lapselle myönteisiä musiikillisia elämyksiä ja tukee luovuuden, ilmaisun ja musiikillisten valmiuksien kehittymistä. Oppiminen tapahtuu leikin kautta, ja opetus on lapsen kehitystason huomioivaa. Opetus voi sisältää myös soitinopintoihin valmentavaa opetusta. Varhaisiän musiikkikasvatus on suunnattu alle kouluikäisille lapsille, ja tarjolla on myös vauvamuskareita.

Varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteena on kehittää lapsen luovuutta, musiikillisia valmiuksia ja itsetuntoa. Ryhmämuotoinen oppimisympäristö tukee osallisuuden ja sosiaalisten taitojen kehittymistä. Toiminta luo perustan kestävälle musiikkisuhteelle ja myöhemmälle musiikin harrastamiselle tai opiskelulle.

Varhaisiän musiikkikasvatus edeltää varsinaisia taiteen perusopetuksen opintoja ja voi sisältyä siihen valinnaisena osana. Opetusta tarjoavat musiikkiopistot ja -koulut, mutta myös esimerkiksi seurakunnat, kansalaisopistot ja järjestöt järjestävät varhaisiän musiikkikasvatusta eri puolilla Suomea.

Varhaisiän musiikkikasvatuksesta siirrytään musiikkioppilaitoksissa ja vapaan sivistystyön oppilaitoksissa järjestettävään taiteen perusopetuksen soitinopetukseen joko soitinvalmennuksen, ilmoittautumisen tai pääsykokeiden kautta. Taiteen perusopetuksen soitinopetuksessa aloittavilla on usein tausta varhaisiän musiikkikasvatuksessa.

Taiteen perusopetus (TPO)

Taiteen perusopetus tarjoaa tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää musiikinopetusta lapsille ja nuorille. Opetusta järjestävät musiikkioppilaitokset, kuten musiikkiopistot ja konservatoriot sekä vapaan sivistystyön oppilaitokset, kuten työväenopistot ja kansalaisopistot.

Taiteen perusopetus perustuu Opetushallituksen määrittämiin opetussuunnitelmiin. Taiteen perusopetus on osa Suomen koulutusjärjestelmää ja siitä säädetään taiteen perusopetuksesta annetussa laissa ja asetuksessa taiteen perusopetuksesta. Opettajina toimivat alan koulutetut ammattilaiset.

Taiteen perusopetus tarjoaa monia hyötyjä oppijoille: se muun muassa tukee lasten ja nuorten kasvua ja kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä kehittää vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja esiintymistaitoja, itseilmaisua ja kriittistä ajattelua. Taiteen perusopetuksen tavoitteiden mukaan musiikin opiskelussa on kyse musiikkisuhteen luomisesta ja poluista aktiiviseen harrastamiseen.

Taiteen perusopetus toimii monelle oppilaalle porttina musiikkialan jatko-opintoihin ja ammattilaisuuteen, mutta myös arvokkaana osana elinikäistä musiikkisuhdetta. Taiteen perusopetuksen oppimäärän suorittamisen jälkeen oppilas voi hakeutua musiikin ammatilliseen koulutukseen tai korkeakouluun tai jatkaa musiikkia harrastuksena.

Vapaa sivistystyö

Kansalaisopistot ja kansanopistot tarjoavat laajasti musiikinopetusta eri ikäisille ja tasoisille oppijoille. Näissä opinnoissa voi suorittaa taiteen perusopetuksen opintoja, täydentää muita opintoja sekä harrastaa musiikkia matalalla kynnyksellä.

Musiikkilinjoja tarjoavat kansanopistot

Eurajoen kristillinen opisto

Suomen Raamattuopisto

Lappfjärds folkhögskola

Lärkkulla-stiftelssen

Rovala-Opisto

STEP-koulutus

Jyväskylän kristillinen opisto

Kankaanpään opisto

Alkio-opisto

Etelä-Pohjanmaan opisto

Laajasalon opisto

Helsingin evankelinen Opisto HEO

Varsinais-Suomen kansanopisto

Lisätietoja: kansanopistot.fi

Koulujen musiikinopetus

Musiikinopetus on tärkeä osa suomalaista koulujärjestelmää. Se tukee oppilaiden musiikillista ja kokonaisvaltaista kehitystä peruskoulusta lukioon asti ja tarjoaa mahdollisuuksia sekä laajaan yleissivistykseen että tavoitteelliseen musiikinopiskeluun.

Perusopetus ja musiikkiluokat

Musiikki on perusopetuksen yhteinen oppiaine kaikille oppilaille. Sen tavoitteena on kehittää oppilaiden musiikillisia taitoja, vahvistaa kykyä toimia yhdessä ja tukea kokonaisvaltaista kasvua. Opetus kannustaa myönteiseen suhteeseen musiikkiin ja luo pohjaa elinikäiselle harrastamiselle.

Musiikin opetuksen vähimmäismäärät ovat:

  • Vuosiluokilla 1–2: yhteensä vähintään 2 vuosiviikkotuntia
  • Vuosiluokilla 3–6: yhteensä vähintään 4 vuosiviikkotuntia
  • Vuosiluokilla 7–9: yhteensä vähintään 2 vuosiviikkotuntia

Osassa kouluista toimii erikoistuneita musiikkiluokkia, joissa oppilaat saavat laajempaa musiikinopetusta. Musiikkiluokat toimivat monille lapsille ja nuorille tärkeänä innoittajana musiikin harrastamiseen ja jatko-opintoihin.

Lukio ja musiikkilukiot

Lukiossa musiikki kuuluu yleissivistävään opetukseen. Pakollisia musiikin opintoja suoritetaan 2 tai 4 opintopistettä riippuen siitä, valitseeko opiskelija painotuksekseen musiikin vai kuvataiteen. Lisäksi opiskelija voi valita musiikkia valinnaisina opintoina yhteensä 4 opintopisteen verran.

Erikoislukiot tarjoavat mahdollisuuden syventyä musiikkiin tavoitteellisesti lukion oppimäärän suorittamisen lisäksi. Musiikkilukiossa musiikkilinjalla opiskeltaessa osa pakollisista oppiaineista on korvattu musiikin kursseilla, ja lukio-opintojen suorittaminen vie 2–4 vuotta. Musiikkilukio soveltuu musiikkia aktiivisesti harrastavalle, ja opiskelu musiikkilinjalla mahdollistaa sekä taiteellisen kehittymisen että jatko-opintoihin valmistautumisen.

Musiikin opetusta tarjoavat erikoislukiot

Kajaanin lukio

Kaustisen musiikkilukio

Kuopion taidelukio

Madetojan musiikkilukio

Puolalanmäen lukio

Savonlinnan taidelukio

Schildtin lukio

Sibelius-lukio

Tapiolan lukio

Tiirismaan lukio

Tölö gymnasium

Vasa övningsskolas gymnasium

Vaskivuoren lukio

Sibelius-Akatemian nuorisokoulutus

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian nuorisokoulutus tarjoaa poikkeuksellisen motivoituneille ja lahjakkaille nuorille mahdollisuuden tavoitteelliseen musiikkiopiskeluun osana ammattilaisuuteen tähtäävää opintopolkua. Oppilas voi hakea klassisen musiikin, jazzmusiikin, kansanmusiikin tai Global Musicin opintoihin.

Opetus sisältää muun muassa instrumenttiopintoja, yhteissoittoa ja musiikin hahmotusaineita. Opetus suunnitellaan yksilöllisesti tukemaan oppilaan taiteellista kehitystä ja valmiuksia jatko-opintoihin. Koulutus on osa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian koulutustarjontaa, ja opiskelijat valitaan pääsykokeilla.

Muu musiikkikasvatus

Musiikkia opitaan monin tavoin myös koulujen ja oppilaitosten ulkopuolella. Yksityinen opetus, kerhotoiminta ja erilaiset musiikkitapahtumat tarjoavat monipuolisia ja matalan kynnyksen mahdollisuuksia musiikin harrastamiseen.

Soitinakatemiat

Soitinakatemiat tarjoavat musiikin huippukoulutusta lahjakkaille ja motivoituneille nuorille soittajille. Soitinakatemiat on rekisteröity yhdistys, johon kuuluu Jousiakatemia, Nuorten pianoakatemia ja Vaskiakatemia.

Soitinakatemiat tarjoavat 8–20-vuotiaille lahjakkaille ja motivoituneille nuorille mahdollisuuden osallistua korkeatasoiseen, tavoitteelliseen musiikkiopetukseen yhteisopintoina ja mestarikursseina, jotka järjestetään useimmiten viikonloppuisin ja lomajaksojen aikana.

Opiskelijat valitaan vuosittaisissa pääsykokeissa. Soitinakatemian opiskelijat jatkavat samalla opiskeluaan myös omassa musiikkioppilaitoksessaan.

Muu yksityinen musiikinopetus

Musiikkia on myös mahdollista opiskella yksityisten opettajien oppilaina tai yksityisissä kuoroissa ja orkestereissa. Lisäksi erilaiset musiikkifestivaalit ja kesäkurssit tarjoavat intensiivistä lisäopetusta.

Kerhotoiminta

Monet lapset ja nuoret tutustuvat musiikkiin kuntien, koulujen, seurakuntien, järjestöjen tai yhdistysten järjestämien kerhojen kautta. Näissä voi opetella soittamista, laulua tai yhteismusisointia rennossa ja innostavassa ilmapiirissä.

Tutustu Musiikkikoulutuksen visio 2030 -julkaisuun

Musiikkikoulutuksen visio on alan yhdessä luoma vuoteen 2030 ulottuva musiikkikoulutuksen tulevaisuuskuva. Vision kolme pääteemaa ja 25 toimenpide-ehdotusta tarjoavat suuntaa ja työkaluja musiikkikoulutuksen kehittämiseen muuttuvassa maailmassa.